Monday 24 March 2014

#PrkBalingian: Mukah sebagai pusat yang menyelaras pentadbiran pembangunan SCORE

MUKAH:  SCORE dilaksanakan untuk mempercepatkan pembangunan wilayah tengah Sarawak dari Samalaju ke Tanjung Manis,Mukah.

Usaha ini sejajar dengan dasar dan visi kerajaan untuk mentransformasikan Sarawak menyertai Malaysia sebagai negara majumenjelang 2020 bagi mencapai ekonomi bertaraf maju dan berpendapatan tinggi.

Setakat ini, 18 projek yang telah diluluskan melalui lesen pengilang di kawasan SCORE yang melibatkan jumlah pelaburan bernilai RM 29.43 bilion. Dan 15 daripada projek tersebut terletak di Samalaju, 2 projek di Tanjung Manis dan 1projek disini sendiri.

Dengan adanya SCORE ini peluang perniagaan untuk usahawan kecil dan sederhana dan juga membuka peluang pekerjaan yang lebih banyak kepada lepasan sekolah dan penduduk Sarawak khususnya.

“ Negeri Sarawak sangat bertuah kerana dilimpahkan dengan kekayaan sumber alam semulajadi.  Dengan adanya kestabilan politik disini kerana kerajaan yang dipimpin dibawah kepimpinan Barisan Nasional(BN) yang begitu prihatin kepada seluruh rakyat dan oleh yang demikian, rakyat Sarawak hendaklah sedar bahawa hakikat ini dan menghargai perpaduan serta keharmonian antara kaum yang telah terbina selama ini,” ujarnya ketika berucap di Majlis Perasmian Seminar Perdagangan dan Perindustrian di Dewan Suarah Mesra Mukah disini hari ini.

Turut hadir Datuk Leo Micheal Toyad Ahli Parlimen P.213 Mukah,  Haji Julaihi Narawi merangkap Menteri Muda Perindustrian ,YB Peter Nansian dan yang lain lagi.

No comments:

Post a Comment