Wednesday 26 March 2014

#PrkBalingian: Pinjaman TEKUN Bantu Usahawan Melangkah Maju




MUKAH: Majlis Perjumpaan Usahawan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) yang dihadiri lebih kurang seramai 250 orang usahawan dari sekitar kawasan Parlimen Mukah. Majlis ini bertujuan untuk memberi maklumat dan pengetahuan kepada para usahawan TEKUN menerusi ceramah.
Majlis ini juga bertujuan untuk mempertemukan para usahawan TEKUN  dari kawasan Parlimen itu sendiri supaya mereka mengenali antara satu sama lain serta menjalinkan hubungan kerjasama dan sekaligus akan membentuk usahasama untuk kebaikan dan kepentingan mereka.
Ini juga akan mewujudkan komuniti usahawan TEKUN yang berdaya usaha ,jujur dan progresif selaras dengan matlamat kerajaan untuk melahirkan lebih ramai usahawan bumiputera.
Dengan adanya bantuan TEKUN  usaha dari kerajaan ini boleh meringankan para pengusaha-pengusaha mahupun industri kecil dan sederhana dalam memajukan perniagaan mereka.
Semua sedia maklum bahawasanya penduduk dari kalangan penduduk Mukah, Igan, Matu, Daro dan Oya majoritinya mempunyai perniagaan industri kecil dan pengusahanya dari kalangan wanta.
“Wanita di bahagian Zon Tengah ini melibatkan diri dengan perniagaan kecil-kecilan bagi menampung kehidupan seharian dan kini ramai pengusaha wanita yang berjaya dalam usaha industri sendiri dan seterusnya menyumbang kepada pendapatan keluarga.” ujarnya.
“Memetik kepada Pilihanraya kecil DUN Balingian yang akan diadakan pada 29 Mac ini nanti, beliau menyeru supaya kaum wanita menggunakan kuasa mereka untuk mengajak keluarga supaya turun mengundi, kerana hanya dibawah kepimpinan kerajaan Barisan Nasional semua impian boleh jadi realiti demi kesejahteraan kaum bumiputera disini dan sekaligus sebagai tanda terima kasih kepada mantan ADUN Balingian yang kini Tuan Yang Terutama Negeri Sarawak. “ ujarnya lagi ketika merasmikan Majlis Perjumpaan Usahawan TEKUN di Kingwood Resort hari ini.
Penyerahan cek pinjaman TEKUN bernilai RM262,000.00 kepada usahawan TEKUN bagi Parlimen Mukah. Turut hadir YB Abu Seman Jahwie ADUN N.38 Jamoreng ,En Suhairul Bin Mohd Sani merangkap Pengarah Strategik TEKUN Nasional, En Md Ahirun Bin Ruba’ain merangkap Pengurus Besar TEKUN Nasional. - sarawakiana
  

No comments:

Post a Comment